Vrijdag
3 september, 2010
PlusPost - media

woensdag 08 juli 2009, 14:03

Google gooit bom op Microsoft met Windows-alternatief

Herbert Blankesteijn

Tags: | | | | | | | | |

google-vs-microsoft4‘Een atoombom op Microsoft’ noemde een commentator het vannacht. Google heeft bekendgemaakt een eigen besturingssysteem te gaan maken - een alternatief dus voor Windows. Daarmee wordt een al jaren rondzingend gerucht bewaarheid.

Op het hoofdkwartier van Microsoft zullen wel weer wat stoelen door de lucht zijn gevlogen. Google is al de monopolist die op het gebied van zoektechnologie geen duimbreed wil wijken. Nu begeeft Google zich ook op markten waar Microsoft de lakens uitdeelt. Eerder lanceerde Mountain View al de browser Chrome en het mobiele besturingssysteem Android. Een pc-besturingssysteem leek lange tijd een brug te ver, maar Google waagt het er nu toch op.

Chrome OS is de werktitel en het is in eerste instantie bedoeld voor netbooks, de ondermaatse laptops die sommige mensen waarderen vanwege de prijs, de handzaamheid en de lange adem van de accu. Netbooks werden aanvankelijk aangeboden met Linux, omdat Windows teveel aan de prijs zou toevoegen. Maar dat is voor veel mensen toch te weinig vertrouwd. Inmiddels worden de meeste netbooks voorzien van Windows XP. Géén Vista: dat werkt dus echt niet op een gekortwiekt pc’tje.

google-vs-microsoftHet is niet moeilijk te voorspellen wat Chrome OS zal behelzen: een systeem dat direct doorstoomt naar internet en ervan uitgaat dat de gebruiker zijn software en data van internet haalt, bijvoorbeeld bij Google Docs. De computeraar wordt geacht zijn mail, agenda, en adressen bij Google te beheren. Voor dit soort zaken zal Chrome OS zijn geoptimaliseerd. Precies zoals dat ook werkt met Android op het mobieltje. Zo’n versimpeld, geoptimaliseerd systeem kan snel en gebruiksvriendelijk werken: hoe minder keus je hebt, hoe minder er kan misgaan. Hoe de antitrustautoriteiten aan beide kanten van de oceaan daarover denken is weer iets anders.

Maar Chrome OS is ook geënt op Linux. Dat betekent bijvoorbeeld dat de gebruiker lang niet alle software kan installeren die hij op het web tegenkomt. Ook zal het geheel zoveel mogelijk op Windows moeten lijken om geen weerstand op te wekken, en dat blijkt altijd weer een probleem. Google moet overigens ook fabrikanten ervan zien te overtuigen dat ze hun minilaptops met Chrome OS moeten aanbieden - dat zal niet vanzelf gaan, want Linux is al geprobeerd en verworpen door de consument. In ieder geval kan Google op de markt voor netbooks rustig ervaring opdoen en daarna eventueel de stap wagen naar de grotemensencomputers.

Microsoft zal hierop moeten reageren. Windows 7, de opvolger van Vista, zit natuurlijk al in de pijplijn enwordt in het najaar gelanceerd. ‘7′ is beter geschikt voor netbooks dan Vista. Maar wellicht zal Redmond toch méér moeten doen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, snelheid en prijs. Intussen zal, óók in het najaar, Google de eerste contouren van Chrome OS onthullen, waarna alle programmeurs die dat willen, eraan mogen bijdragen. Zo zullen we in de loop van 2010 Chrome OS kunnen zien groeien en wellicht al proefversies kunnen gebruiken. Consumenten kunnen zich in de handen wrijven want deze titanenstrijd levert de klant alleen maar voordeel op.

De aandelen Microsoft zullen vandaag op Wall Street wel een procentje of wat lager openen.

microsoft-vs-google1

Gerelateerde berichten:

  1. Microsoft, ga iets nieuws doen
  2. Google-pc is een revolutie op termijn
  3. Windows zonder browser: boter op ieder hoofd

  • Print this article!
  • E-mail this story to a friend!
  • TwitThis
  • del.icio.us
  • GeenRedactie
  • NuJIJ
  • Internetmedia
  • LinkedIn

Klik hier om te reageren

16 Reacties

  • danielschut
    Jul 8, 2009, 14:09

    ik vind dit een erg interessante ontwikkeling, en ben ook vooral nieusgierig naar waarom linux eigenlijk door de consument niet geaccepteerd werd. IK heb op een oude laptop een tijdje Ubuntu getest en was er eigenlijk heel tevreden over. Beter dan Windows. Enige probleem is dat ik mijn dure, voor mijn nieuwe laptop net aangeschafte office 2007 pakket er niet makkelijk op kan draaien. Maar als iemand daar nou eens een “plug ‘n play”-oplossing voor vindt, dan ben ik zó om.

    Linux biedt zoveel gratis extra programmaatjes, zelfs programmaatjes waarmee je kan leren hoofdrekenen, stroomdiagrammen kan maken, et cetera…fantastisch!

  • Ruben
    Jul 8, 2009, 14:15

    Het is inderdaad een mooie tijd voor de consument! Meer competitie, meer keuze, dus lagere prijzen en/of betere producten. Zo hoort het allemaal te werken.
    .
    Wat betreft Windows 7: dat werkt inderdaad al sinds de eerste officieuze beta goed op netbooks (waaronder de mijne). Daar heb ik het volste vertrouwen in, en zodra het in de schappen ligt schaf ik het aan. Microsoft is daarmee op de goede weg. Vooral ook als ze de mobiele versie van 7 kunnen laten slagen. Het gaat, zoals hier al in eerdere artikelen is vermeld, om convergentie. Zowel Microsoft als Google (en kleinere spelers) zien in dat de toekomst is om alle taken op alle apparaten te kunnen uitvoeren. En dat kan alleen als informatie platform- en zelfs locatieonafhankelijk is. Kortom: het wordt nog wel wat in de ICT.
    .
    Wat betreft Google’s geschiedenis m.b.t. eekhoorn-achtig verzamelen van gegevens: dat is inderdaad wel een vraagteken. Wil je al je documenten en gegevens hebben staan op de krachtigste zoekmachine van de wereld? Reclame kan, als Google het wenst, Minority Report-achtig worden. Is dat een goede ontwikkeling? En wie waarborgt de privacy van gegevens die Google beheert? Als aan de waterdichtheid van het EPD wordt getwijfeld, hoe veilig is dit dan?

  • A.H. Merts
    Jul 8, 2009, 14:33

    Elk legaal middel om de arrogantie uit Redmond te breken juich ik toe ! Want zelfs onze ijzeren Neelie lukt dat niet afdoende met haar “financiële prikkels”.
    Als gebruiker, zeg maar gerust slachtoffer, van de windhoosprut die mij destijds onder hun koosnaam ME is aangesmeerd lijd ik nog immer aan een ongeneeslijk trauma. Dus tot zover allemaal prima.
    Dan Linux, technisch knap maar onhandelbaar techneutenvoer dat zo natuurlijk bij de massa flopte. Natuurlijk, omdat de massa gewoon met zijn/haar pc wil werken en helemaal niet geïnteresseerd is in wat je zelf in de krochten van die software allemaal kunt rommelen. Iemand die dat leuk vind werd wel programmeur of zo iets.
    Google OS wint de slag easy als het vooral gebruiksvriendelijk wordt !
    Maar daarna komt mijn angst: bestrijden we de ene arrogante klier niet met het binnenlaten van een andere arrogante Trol, die ook graag monopolist wil worden en al helemaal geen boodschap heeft aan privacy en/of andermans (commerciële) auteursrechten ?
    De tijd zal leren of dit middel niet erger wordt dan de kwaal. Ik vrees zelf het ergste.

  • Ruben
    Jul 8, 2009, 14:37

    @ Daniel:
    Twee jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw tijdelijk overgestapt op Ubuntu (toen versie Hardy, geloof ik). Na een half jaar waren we beide weer terug naar Windows (Vista resp. XP). Dat de grotere distro’s behoorlijk goed zijn, dat is duidelijk. Dat er veel tijd in is gestoken door hele knappe koppen ook. Maar wat mij betreft is het het net niet. Een afwijkend monitorformaat hebben, en dan handmatig in Xorg.conf gaan editen? Welke beginner gaat dat willen doen?
    .
    Ubuntu probeert, net als een aantal andere distro’s teveel “de nieuwe Windows” te zijn. Dat gaat niet lukken; het verschil in financieele backing is gewoon veel te groot. De linuxwereld als geheel zou zich moeten storten op een andere focus: doe een paar specialistische dingen heel goed, in plaats van alles redelijk proberen te doen.
    .
    Mocht je het je afvragen: ja, dit commentaar heb ik ook over recente versies. Vorige maand de laatste versies van zowel Ubuntu, Xubuntu, SuSe, als Puppy geprobeerd. Allemaal aardig goed, maar allemaal nog steeds te ver van Windows 7 af wat betreft gebruiksvriendelijkheid.

  • danielschut
    Jul 8, 2009, 15:01

    @ruben: ja, nou - aan de ene kant, je hebt met Ubuntu meer mogelijkheden, maar als je die niet gebruikt, dan kun je er ook prima mee werken. Ik weet niet hoe het met jouw versie was maar ik hoefde alleen maar een schijfje te branden, de pc weer opstarten, en hup, het ging vanzelf.

    En eenmaal geïnstalleerd was de functionaliteit eigenlijk hetzelfde als windows, ik merkte niet echt verschil. Ja, je kan onder de motorkap kijken, maar dat hoeft niet. Afwijkend monitor-formaat, andere zaken: niks van gemerkt. Enige probleem was dat je vrij veel handelingen moet verrichten voor je office 2007 kan draaien, en dat vond ik wel teveel moeite - want over de meest nieuwe varianten van office ben ik wel erg tevreden (hoewel office 2007 bij mij op kantoor soms wel eens vast dreigt te lopen…)

    Maar ja, je hebt gelijk - ik ben dan wel geen techie maar ook weer niet bang om af en toe eens iets uit te proberen. Voor iemand die de boel gewoon d’rin wil pluggen en zonder morren gaan, ja, dan kan ubuntu teveel gedoe zijn.

    Ben nieuwsgierig waar google mee komt dus!

  • Herbert Blankesteijn
    Jul 8, 2009, 15:33

    Ik zie het zo: Linux is heel geschikt voor de whizkid die zelf aan alle knoppen draait. Ook voor Oma die toch niks installeert. Voor de ‘power users’ daartussenin, die veel knoppen in Windows kennen en gebruiken, is de overstap moeilijk omdat alles in Linux net iets anders werkt. Daarom ben ik óók benieuwd hoe Google dit gaat aanpakken.

  • Henkie Harkenwater
    Jul 8, 2009, 15:39

    @A.H.Merts
    Google is groter dan Microsoft. Google doet dingen die Microsof niet in zijn hoofd durft te halen. Google is hard op weg om een monopolist te worden. Google heeft lak aan onze privacy en wenst daar flink aan te verdienen. Laat Neelie daar maar eens naar kijken. Maar dat doet ze niet, want zij heeft ook zo haar belangen. En dat neem ik haar dus heel erg kwalijk. De hemel bewate ons voor de tijd dat Google het helemaal voor het zeggen krijgt.

    Feitje? Heb je een Gmail account? Laat je daar iets langer dan een half jaar op staan? Dan is het automatisch eigendom van Google. Fraai he? http://www.gmail-is-too-creepy.com/

  • danielschut
    Jul 8, 2009, 17:52

    @herbert: haha, dus ik ben “oma die toch niks installeert?”

  • A.H. Merts
    Jul 8, 2009, 23:23

    Ik dacht al dat Google ook niet deugde. Blijk ik toch weer gelijk te hebben.

  • Thomas Boeschoten
    Jul 8, 2009, 23:27

    We mogen google toch al wel monopolist noemen? Alleen al op gebied van search in Europa…. pfff

  • Henkie Harkenwater
    Jul 9, 2009, 9:46

    @danielschut - Ja, fraai he,die denigrerende opmerkingen van mensen die zichzelf zo deskundig vinden.

  • danielschut
    Jul 9, 2009, 10:33

    @henkie: van herbert kan ik alles hebben hoor. En eerlijk is eerlijk, hij IS ook echt ter zake kundig!

  • waerth
    Jul 9, 2009, 14:03

    Tja, ik heb hier zelf ook gemengde gevoelens over. Google probeerd teveel van alle walletjes mee te eten en je ervan te overtuigen vooral zoveel mogelijk al je bestanden en dergelijke op hun servers neer te zetten. Ik begrijp ook wel dat het onmogelijk is om je boel verborgen te houden voor iemand die serieus zoekt naar gegevens van jou, maar om de muis een bord met kaas met strik erom voor te schotelen is ook weer wat te gemakkelijk niet.

    Ik persoonlijk vertrouw zowel Microsoft als Google niet. Beide bedrijven proberen je met al je persoonlijke gegevens en data aan zich te binden. Ik vertrouw zowiezo geen een van de megabedrijven die de laatste tijd aan het ontstaan zijn. Schaalvergroting is leuk voor de winsten misschien maar niet voor de consument. Ik betaal liever 10% meer geld dan dat al mijn hebben en houden aan 1 bedrijf bekend is. Liever je persoonlijke gegevens verspreid over 10 verschillende bedrijven dan 1 bedrijf dat het allemaal “beheerd”

    Walter van Kalken, Bangkok

  • Ruben
    Jul 10, 2009, 9:36

    @waerth:
    Ergens anders heb ik het iemand zien verwoorden als: Als je privacy wil, dan moet je je netwerkkabel uit je PC trekken. Alles wat je online doet wordt ergens bijgehouden, of kan mogelijkerwijs bijgehouden worden. Niet omdat het internet het grote kwaad is, maar puur omdat het een omgeving is die dat soort zaken faciliteert.
    .
    Wat betreft de ophef om het informatiehamstergedrag van Google: blij ben ik er niet mee, maar laten we het wel in perspectief blijven zien. Google wordt nu veroordeeld omdat ze zoveel mogelijk van hun klanten willen weten, om daar geld aan te verdienen. Wat in mijn ogen erg hypocriet is. Een goede vertegenwoordiger die persoonlijke details van zijn klanten weet (zoals naam van de kinderen, ziekte van de echtgenote, financieele situatie, etc.), wordt geprezen voor goed relatiemanagement. Een bedrijf als Google, dat hetzelfde op grote schaal doet, zou voor hetzelfde wel “fout” zijn?

  • Ruben
    Jul 10, 2009, 9:45

    @Daniel:
    Nee, meestal zijn er met Ubuntu installaties geen problemen. Over het algemeen is het net zo simpel als bij Windows. Maar daar zit hem de kneep: meestal. Ik heb het op PCs gezet waar de installatie perfect verliep. Ik heb er ook mee geworsteld op laptops waar de schermresolutie niet correct gevonden kon worden, waar drivers niet gemaakt werden door fabrikanten van onderdelen, waar de WiFi kaart niet herkend werd, etc. Dat moet ik Microsoft nageven: met Windows heb ik dat nog nooit gehad. Er was altijd wel een manier om het op te lossen zonder in de terminal te moeten duiken. Niet dat dat een enorm probleem was, want ik vind dat soort gespeel juist leuk, maar 95% van de gebruikers heeft daar geen boodschap aan.
    .
    Over Google OS: ik denk dat het qua gevoel een beetje op moblin gaat lijken. Dat is het test-OS van deze week; vanochtend geïnstalleerd. :) Hoe blij ik ook ben met Windows 7, het is nog bij lange na niet ideaal voor touchscreens. Moblin is daarvoor een stap in de goede richting, merk ik al wel.

  • EHMZ
    Jul 10, 2009, 10:05

    Nou, dat is het understatement of the year: “blij ben ik er niet mee, maar laten we het wel in perspectief zien”. In Engeland wil men de hele medische registratie van de burgers op Google zetten. Lekker fris. En als ik naar het gekanker over Microsoft kijk, dan zie ik in Google een bedrijf - overigens groter dan Microsoft - dat hard op weg is om niet alleen monopolist te worden, maar een particulier die helemaal zeggenschap krijgt over al mijn persoonlijke zaken. Doodgriezelig.

Log in




Nieuwsbrief



AweberImage