Digitaal of offline adverteren

Er zijn eindeloos veel manieren om te adverteren, maar tegenwoordig is er een duidelijke scheiding. Online en offline. We zetten hier de verschillen en de voordelen van elke advert methode op een rijtje.

Online adverteren

Het grote voordeel van online adverteren is tracking. Je kan er precies achter komen wie er op jouw advertentie klikt, wat ze vervolgens doen op je website en of ze terug komen. 

Bij online adverteren is het handig om eerst een doel te formuleren. Dan weet je welke gegevens je moet verzamelen om te kijken of je het doel haalt. Als je het doel niet lijkt te halen, dan zal je iets moeten veranderen in je advertentie of op je website.

Stel dat je babyproducten verkoopt, bijvoorbeeld een rammelaar. Kijk naar online kanalen die je tot je beschikking hebt. De meeste mensen denken meteen aan Google Ads. Dat is een prima kanaal, er zijn ook veel mensen die Googlen als ze iets zoeken. 

Denk ook eens aan op Instagram adverteren of Facebook adverteren. Dit is vaak voordeliger en je kan er heel specifiek mee je doelgroep bepalen. 

Hoe minder mensen je wilt bereiken, hoe minder je betaald.

Maar ik hoor je denken: ik wil iedereen bereiken! Dat is prima, maar heb je daar het budget voor? Waarschijnlijk niet. Voor een rammelaar is het wijs om je op vrouwen te richten tussen de 20 en 35 jaar. Dat is de leeftijd waarop de meeste vrouwen moeder worden. Als je het nog specifieker wilt maken, kan je kiezen voor vrouwen die al eens eerder hebben gezocht op baby-gerelateerde artikelen zoals ledikantdekens. 

Het duurst is om een nieuwe klant binnen te halen. Je moet je advertenties misschien wel 5x laten zien voordat ze klikken en mensen klikken soms 10x voordat ze iets kopen.

Probeer met een actie of een kortingscode de gegevens van die mensen te krijgen, zelfs als ze niets kopen. Zodra je hun gegevens hebt, begint het gratis adverteren. Je kan ze namelijk mailen of bij elk terugkerend bezoek een aanbieding doen. 

Offline adverteren

Het voordeel van offline adverteren is de aandacht die mensen hebben voor je advertentie en het publiek dat je bereikt. Een advertentie in een blad of in een krant krijgt bewezen meer aandacht dan een online advertentie. Als mensen een krant lezen, doen ze dat met meer aandacht dan door een Instagram feed scrollen.

Het is een stuk duurder, maar je hebt dus meer aandacht van meer mensen. Als je doel is je naamsbekendheid verhogen, dan is offline adverteren zeker wel iets om over na te denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *