Zo word je een betere manager

Een bedrijf valt of staat met een manager met goede leiderschapskenmerken. Een slechte manager kan de beste werknemers veranderen in ongeïnteresseerde loonslaven die geen binding meer hebben met hun werk of het bedrijf waar ze voor werken. Je hebt niet voor niets de slogan Mensen verlaten geen bedrijven, maar managers. 

Die werknemers wilt niemand, dus is het zaak een goede manager aan te nemen om je bedrijf naar succes te leiden.

Dit zijn 5 kenmerken van leiderschap die een goede manager moet hebben.

Resultaatgericht

Dit klinkt misschien als een open deur, maar dat is het niet. Je team werkt gezamenlijk aan een project en het einde van dat project is het resultaat. Of dat linksom of rechtsom bereikt gaat worden, daar zou een manager zich niet bezig mee moeten houden. Als het team zegt linksom, dan ga je linksom. Als manager kan je wel micromanagen, maar heeft dat zin? Als het uiteindelijke project goed wordt afgesloten en het resultaat wordt behaald, dan is het goed.

Een manager bewaakt wel de kaders van dat project! Is linksom het project afronden bijvoorbeeld te duur, dan moet een goede manager ingrijpen.

Communicatie

Een groot deel van communiceren is luisteren en dat wordt wel eens vergeten. Onder communicatie valt ook non-verbale communicatie. Zijn je werknemers ongelukkig, dan wordt je dat als goede manager geacht op te pikken.

Tijdens een gesprek met een werknemer is het van groot belang dat je je boodschap goed kan overbrengen. Een goede manager blijft altijd kalm, ook tijdens slecht nieuws gesprekken.

Vakinhoudelijke kennis

Er wordt niet van je verwacht dat je elk detail weet, maar een goede manager weet er genoeg van om werknemers goed te begeleiden in hun werk en te sturen. 

Buiten dat verliezen werknemers snel respect voor mensen die niets weten van het onderwerp. 

Wees een rolmodel

Als er allerlei regels gelden op de werkvloer, dan moet je die zelf ook volgen. Als er bijvoorbeeld een regel is dat de werkdag om 9 uur begint, dan zet een manager een slecht voorbeeld door zelf later dan 9 uur te starten. Een goede manager maakt de regels en volgt ze zelf ook op. Dit is ook van belang om geloofwaardig over te komen als werknemers worden aangesproken op het niet navolgen van regels. 

Weet wat er speelt

Goed leidinggeven is ook op de hoogte zijn van wat er speelt in een team, in het bedrijf en daarbuiten. Een manager die niet op de hoogte is waar mensen zich mee bezig houden, kan nooit goed leidinggeven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *