Waar herken je een goede werknemer aan?

Misschien ben je hier terecht gekomen, omdat je een goede werknemer wilt zijn of misschien ben je een werkgever die niet zeker weet of hij de juiste mensen heeft aangenomen of op zoek is naar goede sollicitatievragen. 

Het maakt niet uit wat het is, maar hier zijn 5 goede eigenschappen die elke goede werknemer heeft.

Fouten toegeven en corrigeren

Iedereen maakt fouten. Natuurlijk maakt een goede werknemer niet zo heel veel fouten, maar als iemand tegen je zegt dat ze nooit fouten maken, dan wordt er tegen je gelogen.
Goede werknemers geven hun fouten toe en doen er alles aan om ze te herstellen. Kunnen ze dat niet zelf, dan zullen ze ook niet schromen om hulp in te roepen.

Slechte werknemers gooien (soms letterlijk) hun handen in de lucht en ontkennen hun fout of erger: geven anderen de schuld.

Timemanagement

Sommige werkgevers denken dat een werknemer die als eerste op kantoor zit en als laatste weg gaat een bevlogen en ambitieuze werknemer is, maar dat is natuurlijk niet zo. Als die werknemer vervolgens de hele dag staat te ouwehoeren bij het koffiezetapparaat of online aan het shoppen is, dan heb je er bijzonder weinig aan. 

Dan kan je beter een werknemer hebben die misschien iets korter op kantoor is, maar in die tijd bergen werk verzet.

Wat onder dit kopje ook een top eigenschap is van een goede werknemer is deadlines halen of in ieder geval kunnen inschatten hoe lang een bepaalde taak gaat duren. Als je als werkgever een sollicitatiegesprek voorbereidt met een potentiële werknemer is het goed om hier naar te vragen.

Sympathiek

Een goede werknemer is sympathiek tegen iedereen. Je herkent een slecht persoon en dus een slechte werknemer aan hoe ze met hun ondergeschikten omgaan. Blaffen ze de stagiair of hun collega af en staan ze vervolgens te slijmen bij hun baas? Blijf ver bij deze mensen vandaan, want zeg nou zelf, je hebt liever mensen om je heen waar je goed mee samen kunt werken toch?

Doorzettingsvermogen

Dit is ook belangrijk, want als werknemer ga je te maken krijgen met tegenslag. Zet je dan door of gooi je het project in de prullenbak. Als je gaat solliciteren is het goed om te vertellen over een project dat je ondanks tegenslag toch tot een goed einde hebt gebracht. Als werkgever is het ook goed om ernaar te vragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Intelligentie

Je vraagt je af waarom deze niet bovenaan staat? Omdat het niet alles is. Je kan heel slim zijn, maar als bovenstaande punten niet in orde zijn, dan ben je een slechte werknemer. 

Toch is intelligentie wel belangrijk om taken goed uit te voeren. Onder intelligentie kan je ook verstaan dat je helder je standpunten kan formuleren en dat je goed onderbouwd antwoord kan geven op vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *